کتاب توتم و تابو

اثر زیگموند فروید از انتشارات راستین - مترجم: حمیدرضا غیوری-بهترین کتاب ها و نمایشنامه های فلسفی

Primitive societies and the individual, he found, mutually illuminate each other, and the psychology of primitive races bears marked resemblances to the psychology of neurotics. Basing his investigations on the findings of the anthropologists, Freud came to the conclusion that totemism and its accompanying restriction of exogamy derive from the savage’s dread of incest, and that taboo customs parallel closely the symptoms of compulsion neurosis. The killing of the “primal father” and the consequent sense of guilt are seen as determining events both in the tribal pre-history of mankind, and in the suppressed wishes of individual men. Both totemism and taboo are thus held to have their roots in the Oedipus complex, which lies at the basis of all neurosis, and, as Freud argues, is also the origin of religion, ethics, society, and art.


خرید کتاب توتم و تابو
جستجوی کتاب توتم و تابو در گودریدز

معرفی کتاب توتم و تابو از نگاه کاربران
دست نوشته های فروید در مورد سیزده. مراجعه ش هنوز در دسترس روانشناسان قرار ندارد و همینطور نامه هایی که شاید به اندازه ی اسنادی مهم معتبر باشند ، متاسفانه منع و گم شدن و. خودتاییدی از یک طرف و ترجمه ی نادرست و مغرضانه از طرفي ديگر روانشناسی را در هاله ای از ابهامات. گذشته باقی گذاشته است ، یک ضرب المثل ایتالیایی می گوید : ترجمه یعنی خیانت ،. در تلاشند تا باری دیگر کتابهای فروید ترجمه شود ، در ترجمه ی پرسشنامه از زبان اصلی به زبان خواستگاه دو نکته رعایت می شود اول پرسشنامه از زبان اصلی به زبان دوم ترجمه می شود و دوباره از زبان دوم به زبان اصلي برگردانده. می شود تا راه برای هرگونه تحریف بسته شود .، واژه ای که از أن به عنوان تداعی أزاد یاد می شود در واقع هجوم و حمله مد نظر فرويد بوده !!!!


پ ن البته دلیل عدم انتشار مدارک درمانی بیماران فروید را رازداری بیان نموده اند و تا پنجاه سال أینده نیز امکان این کار وجود ندارد

مشاهده لینک اصلی
کتاب توتم و تابو یکی از معروفترین آثار پدر روانکاوی ، زیگموند فروید می باشد و به طور قطع می توان گفت که یکی از جالب ترین و بحث برانگیز ترین نوشته هایش است.
آنچه که در این اثر جالب است همان معادله ایست که فروید برای حل آن تلاش می کند، معادله ای که در یک طرف آن اقوام وحشی و بدوی و در سمت دیگرِ تساوی بیماران روانی قرار دارند.البته خود محقق بیان می کند که این تساوی تقریبی می باشد.

در قسمت اول این کتاب که عنوان آن ترس از زنای با محارم می باشد، به شرح مثال هایی از توتم پرستی و تابوهای ناشی از آن در اقوام ابتدایی می پردازد و می گوید همانطور که میل به زنای با محارم هسته ی بیماری روانی می باشد ، در اقوام ابتدایی نیز همین میل باعث بوجود آمدن تابو ها حیوان (توتم) پرستی شده و رفته رفته آداب و رسوم و فرهنگ انسان ها و قبایل را تشکیل داده است. مثال های این فصل ،که از کتاب فریزر نقل شده، شدیدا برای انسان متمدن امروزی شگفت آور است.

قسمت دو که در باب محرمات و ضد و نقیض بود احساسات نام دارد که به نظر من درخشان ترین قسمت این اثر می باشد، فروید ابتدا به بررسی شباهت بیماری وسواس با اقوام ابتدایی می پردازدو سپس بحثی راجع به تابو روسا و خط مشی درباره دشمنان و... غیره را از دید روانکاوی تحلیل می کند. نقل قولی از کتاب : در وهله نخست متوجه می شویم که بیمار وسواسی از وجدان اخلاقی بیمار گونه سختگیرانه ای در رنج است که در حقیقت چیزی جز واکنش بیمار در برابر وسوسه های شیطانی ناخودآگاه ی او نمی باشد به طوری که این وسوسه ها بلاخره با تشدید بیماری وسعت گرفته طاقت او را زیر فشار خطایی که به نظر اوهیچ دلیلی برای آن نمی تواند پیدا کند، طاق خواهد کرد.

آزمایش سوم فروید در باب زنده بینی جادو و قدرت فراگیر اندیشه می باشد و برا این نکته تاکید دارد که انسان اولیه همانند کودک به حیات روانی خود بیشتر از واقعیت خارجی اعتقاد دارد و همین توهم علت پدیده هایی است که در بالا ذکر شد.

کشف فروید را شاید بتوان در یک جمله خلاصه کرد. او می گوید کودکان تمایلات عاشقانه نسبت به نزدیکان خود دارند و اسم این تمایل را عقده ادیپ می گذارد و چنین نتیجه می گیرد که علت همه ی بیماری های روانی و نهاد های اِجتماعی وآفرینش های هنری جز این نیست. توتم و تابو همه و همه از عقده ی ادیپ سرچشمه می گیرد.می گوید در آغاز گله های انسانی به سرپرستی پدر زندگی می کردند و لیکن پدر مانع از این بود که پسران به زنان گله که همگی متعلق به او بودند، تجاوز کنند. این سخن بر پایه ی نظریه چارلز داروین استوار است. این بود که پسران را از خود راند و آنها نیز دست به دست هم دادند و پدر (توتم) را کشتند و زنان او را تصاحب کردند و لیکن بر سر تقسیم به نزاع برخواستند و سرانجام از کرده ی! خود پشیمان شدند و حیوانی را به عنوان توتم به جای پدر پذیرفتند و با اطاعت اغراق آمیز از او خواستند عمل پدر کشی خود را جبران کنند.
لذا تحدیدات و ممنوعیات های شاقی را بر خود اعمال کردند به نام تابو، و بالاخره تمدن ناشی از آن جنایت و اِحساس گناه بعد از آن و این جبران و تحدیدات و ممنوعیت های متعاقب آن می باشد. به نقل از پسگفتار مترجم


مشاهده لینک اصلی
کتاب های مرتبط با - کتاب توتم و تابو


 کتاب یونگ : مفاهیم کلیدی
 کتاب فلسفه زیبایی : تفسیری تومایی
 کتاب فلسفه ادراک حسی
 کتاب اخلاق مهار جنگ
 کتاب 	الهیات پساهولوکاست
 کتاب دلایل عشق