کتاب آخر بازی

اثر ساموئل بکت از انتشارات قطره - مترجم: عطا الله نوریان-بهترین کتاب ها و نمایشنامه های فلسفی

Endgame بعد از نوعی فاجعه آخرالزمانی تنظیم می شود (هرچند ما هرگز جزئیات را نمی دانیم). هام، خدمتکار کلوف، پدرش ناگ و مادرش نل در خانه Hamms به دام افتاده اند. بکت، یک هوادار شطرنج معتبر، موازی بین پایان بازی شطرنج در مراحل نهایی زندگی را دید. او متوجه شد که مرگ نتیجۀ نهایی است و صرف نظر از اینکه چگونه شخص بازی می کند، او مرد خواهد شد. Endgame، که در اصل به زبان فرانسه نوشته شده است و توسط بکت خود به زبان انگلیسی ترجمه شده است، توسط بسیاری از منتقدان به عنوان بزرگترین تک کار خود در نظر گرفته شده است. سر و صدا از بکتز ویژگی مینیمالیسم خام است، تقطیر خالص و ویرانگر جوهر انسانی در مواجهه با نزدیک شدن به مرگ است.


خرید کتاب آخر بازی
جستجوی کتاب آخر بازی در گودریدز

معرفی کتاب آخر بازی از نگاه کاربران
جدای از مفاهیم و نمادهایی که کارهای بکت دارن، یه چیزی که من خیلی ازش لذت می‌برم این مکالمه‌های ساده، عجیب و متناقض شخصیت‌های آثار ایشونه.

به عنوان مثال (از متن کتاب):

کلاو: پس از من می‌خواین تنهاتون بذارم؟
هام: طبیعیه.
کلاو: پس تنهاتون می‌ذارم.
هام: تو نمی‌تونی ما رو تنها بذاری.
کلاو: پس تنهاتون نمی‌ذارم.
:)

مشاهده لینک اصلی
آخر بازی در زمره ی تئاتر ابسورد قرار می گیرد چرا که نمایشی است سرشار از یاس و نا امیدی. نمایشی است که در آن شاهد هیچ اتفاقی نیستیم. حس یاس آنجا اوج می گیرد که شخصیت های این نمایش منتظر هیچ چیز نیستند جز مرگ. ترس از حلول در جسمی دیگر پس از مرگ تمامی کارکترهای نمایش را فرا گرفته است.

در نمایشنامه شاهد دو نوع شخصیت هستیم. هام و کلاو هوش انسانی، و ناگ و نل خاطره انسان را به تصویر می کشند. هام اربابی است دارای شخصیتی پدرانه. فردی نابینا و افلیج که توانایی ایستادن روی پاهایش را ندارد. روی صندلی می نشیند و از کلاو می خواهد سطل زباله و محیط بیرون را نگاه کند. کلاو پسری است خدمتکار که نمی تواند بنشیند. ایده و تفکر محدودیت در نمایش سایه افکنده است. مقابل به مثل در نمایش مشهود است، هام غذا و جای پناه به کلاو می دهد و در عوض کلاو برای او پای راه رفتن و نگاه و دیده می بخشد. در نهایت پاره شدن این زنجیر تقابل به مثل برای هردوی آنان به پایانی در نمایش تبدیل می شود. ناگ و نل، والدین هام در سطل زباله زندگی می کنند، نکته ای که بی ارزشی وجود سالخوردگان را بیان می کند.

همچون هر نمایشنامه ی ابسوردی آخر بازی نیز اساسا موقعیت و جایگاه انسان را به تصویر می کشد. در نمایش هام و کلاو درمورد چیزهایی مرتبط با تفکر صحبت می کنند که تلاشی است برای رسیدن به آگاهی و شناخت. کلاو مکررا دریا را نگاه می کند و چیزی در آن پیدا نمی کند، نه کشتی نه ماهیگیری نه ماهی که این نمایانگر خالی بودن زندگی این شخصیت ها از هر گونه توسعه و پیشرفتی است. کلاو بیرون را که می نگرد نه برگی می بیند نه درختی، حضور مرگ در تمام نمایش محسوس است.

ادامه نقد در سایت نقد روز
http://naqderooz.ir/19

مشاهده لینک اصلی
\"من\" من · من ‰ ± Î½Î¬Î³Î½Ï NEOS ÎšÎ¿Ï Î ± Î ± Î Î ± من \"من ± Ï Î ± ιγÏ\" ή من \"من Î ± Ï ± من ... من \"من\" من · من † Ï. οκίνΠ† Î ‰ من \"من من من Î ± Ï Î¸Îμι σÎ- μÎνΠ± Î ± Ï € ΠιμÎÎ½Ï ‰. @ Novasports من \"من من من ίσκÎμÏ\" من ± من \"من μÎσΠ± Ï Ï Ï Î® όμο من\" όσο ± μική TNB Ï ... ¹. ΠνάμνΠ± · من \"من ‰ من، من\" ιγμών ¹ Ï Ï † ‰ من - من ± من ... من € Î ¾ ± Ï € من \"من - ή دوم این است که من ± άÎ'Î Î¹Îºî® € من، من ±. @ من \"من ± Î¯Î½Î¿Î½Ï · من» Î ± من \"˹éÒ Î ± من ... من €\" Î¿Î¹Î¿Ï ... Î½Î¹ÏŽÎ¸Ï ‰ من \"من € Î ÏŒÏƒÏ ‰ Ï € άι ÏƒÏ ...؟ Î¿ÏŠÏŒÎ½Ï Î¹. Οι μάσκÎμÏ، من € دوم من \"من و ... ± من\" من Î ± I¼. آوریل Ù ± ¹ Ï € Î ± Ï € کنم من ± \"من من\" من ικî®. Ï Î¾Î¯ÏƒÎ¿Ï Î¿ÎºÎ¯Î½Î ... من من DOGEUR ± من \"من · من، من ΤόÏ\" من · من € Î ± Ï † ή من من من من ± άÏÎμι فراتر از \" ¿Î ± ν Î ± کنم من · من من € ï »Î ± Ï ... νίÎ'Πμική ¹ من\" من · من من ... من \"من Î ± من\" من ... ÎºÎ¿ÏƒÎ¼Î¿Ï Î ± Ï ‡ من ... من \"من ± است که من، Î'ιÎμÏ درجه\" Î¹Î³Ï † Î ± من \"من ... من، ¹ من ... من † Î Î ± Ï من \"من من من ± λ من · من \"من · من € کنم من ±\" من ... من ± من \"من من · من، من · من · νή. Î ~ من μÎμÎ¯Î½Ï ‰ ° \"ίÎ'ιο Î²Î¬Ï من، من € ‰ ... ÎÎ½Î¹Ï NEOS ± Î ± من\" من \"من. این است که من Ï € \"Î¿Î¹Î¿Ï ... ιμÎÎ½Î¿Î½Ï Î¼Î¹ÎºÎ® · من\" من ± Ï † Î Î ± من \"Î¤ÏŒÏ Î¯Î½Î¿Î½Ï ± Ï Ï Ï Î½ÎμιÎ'Î \"من € Î · من\" من ... من € όσο من \"من ... من ÏŒÎ³Ï ÏƒÏ\" ÎκÎμÏ \"من Î ± Ï € ÎκÎμÏ\" داستان Ï € Î ± من \"من ... من ... من\" Î ± ννισμÎÎ½Î¿Ï ... من، من من من من \"من ... من ... € οΠمن، ¬ من ... من \"Î¤ÏŒÏ Î ± Ï ‰ I II، κιάλ Î ± من \"من · من، من ± Ï € Î¬Î½Î¸Ï Ï ‰ Ï € Î · ¼ ± ξιά من \"من ... من من» Î ± کنم من »من · من\" من Ï Î²Î¹Î²Î پوشه € Î¿Î¹Î¿Ï \"κών، ÎμκÎ'όσÎμιÏ، ÎŽÏιΠο ν @ عالی € íšŒì ‰ من \"A، A من\" من ± Ï € Îζι Îμá¼'Ï ± μική ... \"ήσÎμιἠ• Î ± Î¹Î³Ï † E | ¬ ι diszkóvágás € Ï Ï € € Ã،  · Î »mvwbqv\" οὺÏ، \"من من ... من،\" οὺÏ، Îμá¼¶Ï AOE ± Ï من \"من» ίσÎμιμὲ Î من ... من € Î ± diszkóvágás íšŒì ‰ من \"من € A، A ÏŒÏ ÎμβάÏ\" ι Îμá¼'Ï Î ± μική κόÏÎμι diszkóvágás € A، A است که من € Î ± من \"ὶÎ'Ï A، A σώμΠ± من\" من ± diszkóvágás Ï ‰ من \"ικὠدرجه سانتی من\" من € A، A ¬ìŠ¤ì- \"من ‰ ÎκÎ'οσΠاین است که من ± \"من ιζΠ± Ï † Î ± ίÎ'ιΠὶ Ï €\" من »Î¿á¿ | Î'ÎμÏ، á¼ • Î ± من، μÎμÎ³Î¬Î ÏƒÎºÏ من من من، من † Ï Î ± γÎμÏƒÏ \"شلیک نیم من ‰ νιάΠ£ € άγγοι ικών ± TNB ± من\" οκίνΠA، A ‰ ¬ \"γιΠdiszkóvágás € Ï € ᾿ A، A ... من» ÎμÏ، من \"ὶÏ، من € λ من á½²Ï، Î'á½² θά á¿¾Ï \" Î Ï † Ï Î ± όνιμο νÎμὶÏ، νὠοὺÏ، من \"من\" Î ± βήξÎμιἠ• Î ± من، diszkóvágás € € این است که من یک، یک \"οὺÏ، من € ÏŒÎ³Î³Î¿Ï ... من، diszkóvágás \"من € Ï ‰ است که من μική\" Ã،  ° σώμΠ± من \"من ±\" ὸν diszkóvágás \"من ‰ من\" من ± diszkóvágás © من من ... من \"است که من من diszkóvágás € Ï € diszkóvágás ᾿ \"¾ ‰ diszkóvágás\" γÎ'ÎμÏ Î¼Î¹ÎºÎ® من \"ὶÏ، من € من\" من @

مشاهده لینک اصلی
مگر اینکه شکسپیر آن را داشته باشد، هرگز یک بازی بدون برخی از یادداشت های متنی را نخوانده است. پس از خواندن \"Godotâ € و اکنون â € œEndgameâ €، من با رویکرد مینیمالیستی ساموئل بکتز آشنا هستم. او بر سکوت، موقعیت های فیزیکی و پروکسی های مرحله تأکید می کند. همه اینها این است که بگوییم، بکت احتمالا به نمایشنامه ها (به عنوان در نظر گرفته شده) ترجمه شده است، اما پیگیری از طریق یادداشت های متنی به من قدردانی عمیقی از این بازی داد. اولین بار من این بازی را به مدت یک ساعت در نظر گرفتم اما واقعا این کار را نکردم. بار دوم من بیش از 3 ساعت طول کشید و به یادداشت های همراه نیاز داشتم. بنابراین به متن! کلو از هام درگذشت و بحث در مورد زندگی و معنای آن خسته شده است. همه آن بسیار سنگین و وجودی است. نشانه های کتاب مقدس (\"آن را به پایان رسید\" جان 19:30) و \"شکسپیر\" (\"پادشاهی من برای یک شب شبح!\") در اعمال ظالمانه â € \"کشتار موش، تلاش برای پیدا کردن موانع، نگاه کردن پنجره ها. در یک لحظه هام خواستار یک اشکال می شود. ترس او هر چیزی است که زندگی در طول زمان تکامل خواهد یافت، وجود انسان را توسعه می دهد و بنابراین رنج را می داند. دقیقا نشاط بخش نیست به عنوان یک اسکریپت بازی، اطلاعات کمی در مورد این شخصیت ها و محل نگهداری آنها وجود دارد. اما تمرکز همیشه در مورد رنج، ضرورت رنج است، رنج می برند از بودن به وجود آمده است، و در مورد Hamms فینال و بی فایده است. این به طرف دیگر از داستان، جنبه \"جنبه\" را به ارمغان می آورد. علائم شطرنج، طرح اولیه برای گرفتن Clov به آشپزخانه، Clov، جوانتر و شاید خوش بینانه، قادر به ترک خانه و پیدا کردن معنی است. او به هام در مورد ستون های طبیعت، دوستی، عشق علاقه مند است. اما هام آخرین حرف و سطوح را با کلو دارد که تنها انتظارات غم انگیز است. یک طنز تیره برای همه اینها وجود دارد، پوچی از تمام لحظات است که هرگز به معنا یا بیداری اضافه نمی شود. برای چندین دلیل آن متن بسیار سختی است که توصیه می شود \"Endgame\". این نه به ویژه ادبیات، پیچیدگی های دیگر نمایشنامه ها (شکسپیر فکر می کند) ندارد، و رک و پوست کنده آن، برای من بسیار خسته کننده است. اما بکتز کار اختراع است و به وضوح یک کار اصلی را در محدوده تنظیمات و رویدادهای محدود ارائه می دهد.

مشاهده لینک اصلی
Ù \"Ù ... Ù † ٠ا ... O³O¹U UU\" Ù ... Ù † ٠ا Ù ... Ù † O¬OOOe \"Ù ... Ù † Ù ‡ ا Ù † ا UU\" Ù ... Ù † ا ‡ Ø Ø ƒ.

مشاهده لینک اصلی
â € œHAMM: شروع به ... به ... چیزی معنی؟ CLOV: به معنی چیزی است! تو و من چیزی معنی می دهی (خنده کن) آه خوب است! تئاتر بی تکلف و اگزیستانسیالیسم برای همه روشن نیست ... اما من واقعا از آن لذت می برم. من نمی توانستم به شما بگویم چرا، اما چیزی در مورد تم ها و بی معنی (؟) از آن همه واقعا برای من جذاب است. من می دانم که بعضی از مردم تصور می کنند که پدر و مادر هامز در خانه های خالی زندگی می کنند و کلو قادر به دیدن احمق ها نیستند، اما چیزی که در مورد این حماقت برای من جذاب است. â € œUse سر خود را، نمی تونم، از سر خود استفاده کنید، شما بر روی زمین، theres هیچ درمان برای آن! â € همه چیز فقط نوع از تجدید نظر به من، نوعی فکری؟ عجیب و غریب آن است، زیرا من خودم را یک اگزیستانسیالیست می نامم اما من فکر می کنم که آنها حداقل پرسش و مشاهدات جالبی راجع به زندگی و بی معنی مطرح می کنند. چیزی جالبتر از ناراحتی است. من به شما این را میدهم. بله، جهان و ما می خندیم، در ابتدا، با اراده، می خندیم. اما همیشه همین یک چیز است. بله، آن را مانند داستان خنده دار که ما اغلب شنیده ایم، ما هنوز هم آن را خنده دار، اما ما نمی خندد هر بیشتر. €

مشاهده لینک اصلی
بکت هدایت بکت - Endgame (Finale di partita): http://youtu.be/NsDc8R4rEWY هام - قادر به ایستادن و کور کردن Clov - بنده هام؛ قادر به نشستن نیست ناگ - پدر هامس؛ هیچ پایه ای ندارد و در یک زباله زندگی می کند. نل - مادر Hamms؛ هیچ پاهایی ندارد و در جاروبرقی کنار Nagg.whahahahaha زندگی می کند

مشاهده لینک اصلی
کتاب های مرتبط با - کتاب آخر بازی


 کتاب اسلام در سرزمین ایران : چشم اندازهای معنوی و فلسفی(مجلد سوم)
 کتاب اسلام در سرزمین ایران : چشم اندازهای معنوی و فلسفی(مجلد اول)
 کتاب اخلاق آزادی
 کتاب Our Final Invention
 کتاب دین پژوهی و آینده دین
 کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی